Alle Publikationen von USI

  • Henkel, A., Böschen, S., Drews, N., Firnenburg, L., Görgen, B., Grundmann, M., Lüdtke, N., Pfister, T., Rödder, S., & Wendt, B. (2017). Soziologie der Nachhaltigkeit – Herausforderungen und Perspektiven. Soziologie und Nachhaltigkeit - Beiträge zur sozial-ökologischen Transformationsforschung.
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  • von Storch, H. (2017). Demokratische Willensbildung – die Rolle der (Klima)forschung. IABLIS Jahrbuch für europäische Prozesse, 16: Die (leid)geprüfte Demokratie. Retrieved from https://www.iablis.de/iablis/themen/2017-die-leidgepruefte-demokratie/thema-2017/367-demokratische-willensbildung-die-rolle-der-klima-forschung.
  • von Storch, H., & Bray, D. (2017). Models, manifestation and attribution of climate change. Meteorology Hydrology and Water Management, 5, 47-52. doi:10.26491/mhwm/67388.
  • Görlich, M., & Rödder, S. (2017). Zwischen Lernort und Disputationsprobe. Eine empirische Untersuchung von Advisory Panel Meetings in einem strukturierten Promotionsprogramm in der Klimaforschung. In S. Lessenich (Ed.), Geschlossene Gesellschaften. 38. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie.
  • Rödder, S. (2017). The climate of science-art and the art-science of the climate: Meeting points, boundary objects and boundary work. Minerva, 55, 93-116. doi:10.1007/s11024-016-9312-y.
  • Krauß, W. (2016). Escaping the double-bind: from the management of uncertainty towards integrated climate research. In S. A. Crate, & M. Nuttall (Eds.), Anthropology and Climate Change, Second Edition: From Actions to Transformations (pp. in press). Walnut Creek: Left Coast Press Inc.
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  • Krauß, W. (2015). Linking sediment and sentiment: on observing a sci-art project. Journal of Science Communication, 14(01): C04.
  • von Storch, H. (2015). Visiting artist researchers as therapists for climate scientists. Journal of Science Communication, 14(01): C05.
  • Krauß, W. (2015). Heritage and climate change: a fatal affair. In D. C. Harvey, & J. Perry (Eds.), The Future of Heritage as Climates Change: loss, adaptation and creativity (pp. 43-61). Abingdon: Routledge.
  • Nadaï, A., Krauß, W., Afonso, A. I., Dracklé, D., Hinkelbein, O., Labussière, O., & Carlos, M. (2015). A comparison of the emergence of wind energy landscapes in France, Germany and Portugal. In Y. Luginbuhl, P. Howard, & D. Terrasson (Eds.), Landscape and Sustainable Development: the French Perspective (pp. 133-144). Surrey: Ashgate.
  • Reichwald, L. (2015). To be up in the air — on being a visiting artist researcher in theoretical meteorology. Journal of Science Communication, 14(01): C03.
  • Krauß, W. (2015). Anthropology in the Anthropocene: Sustainable Development, Climate Change and Interdisciplinary Research. In H. Greschke, & J. Tischler (Eds.), Grounding Global Climate Change - Contributions from the Social and Cultural Sciences (pp. 59-76). doi:10.1007/978-94-017-9322-3_4.
  • Brinkmann, C., Schuck-Zöller, S., Bergmann, M., Huang-Lachmann, J.-T., & Rödder, S. (2015). Die Einbindung von Praxisakteuren in transdisziplinärer Forschung als sozialer Prozess. In H. Korn, K. Bockmühl, & R. Schliep (Eds.), Biodiversität und Klima: Vernetzung der Akteure in Deutschland XI. – Ergebnisse und Dokumentation der 11.Tagung. BfN-Skripten 389 (pp. 76-79).
  • Brinkmann, C., Bergmann, M., Rödder, S., & Schuck-Zöller, S. (2015). Zur Integration von Wissenschaft und Praxis als Forschungsmodus ─ ein Literaturüberblick. Climate Service Center 2.0 Report, 23.
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  • Borries, v. (2015). Artistic research — why and wherefore? Journal of Science Communication, 14(01): C06.
  • Rödder, S. (2015). Climate sciences meet visual arts. Journal of Science Communication, 14(01): C01.
  • Krauß, W. (2015). Rezension von: Andreas Pettenkofer: Die Entstehung der grünen Politik. Kultursoziologie der westdeutschen Umweltbewegung. Sehepunkte, 15(11).
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  • Baehr, J., Behrens, J., Brüggemann, M., Frisius, T., Gleßmer, M., Hartmann, J., Hense, I., Kaleschke, L., Kutzbach, L., Rödder, S., & Scheffran, J. (2016). Teaching Scales in the Climate System: An example off interdisciplinary teaching and learning. Poster presented at European Geosciences Union General Assembly, Wien.
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  • Franzen, M., & Rödder, S. (2012). Exploring the Impact of Science Communication on Scientific Knowledge Production: An Introduction. In The Sciences’ Media Connection –Public Communication and its Repercussions (pp. 3-14). Berlin: Springer.
  • Weingart, P., Franzen, M., & Rödder, S. (2012). Dimensions of Medialization: Concluding Remarks. In The Sciences’ Media Connection –Public Communication and its Repercussions (pp. 363-373). Berlin: Springer.
  • Rödder, S. (2012). The Ambivalence of Visible Scientists. In The Sciences’ Media Connection –Public Communication and its Repercussions (pp. 155-177). Berlin: Springer.
  • Huang, J.-T., Bergmann, M., Brinkmann, C., Rödder, S., & Schuck-Zöller, S. (2014). Transdisciplinary communication and stakeholder integration in climate change adaptation - a systematic literature review. In EMS Annual Meeting Abstracts, 11, EMS2014-658-1.
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  • Ratter, B., Philipp, K. H. I., & von Storch, H. (2012). Between hype and decline: recent trends in public perception of climate change. Environmental Science & Policy, 18, 3-8. doi:10.1016/j.envsci.2011.12.007.
  • von Storch, H. (2015). Claudia Schiffer und ECHAM. Erwägen-Wissen-Ethik, 26, 406-407.
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  • Bray, D., & von Storch, H. (2014). A survey of the perceptions of climate scientists 2013. HZG Report, 4/14.
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  • von Storch, H., & Krauß, W. (2013). Die Klimafalle: Die gefährliche Nähe von Politik und Klimaforschung. München: Hanser.
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  • Rödder, S. (2011). Science and mass media – Medialization as a new perspective on an intricate relationship. Sociology Compass, 5, 834-845.
  • Frank, A. M., Froese, R. E., Hof, B. C., Scheffold, M. I. E., Schreyer, F., Zeller, M., & Rödder, S. (in press). Riding alone on the elevator – a class experiment in interdisciplinary education. Learning and Teaching: The International Journal of Higher Education in the Social Sciences.
  • von Storch, H. (2016). Sozialwissenschaftliche Kontextualisierung der Klimaforschung. In RECLIM Symposium, KIT, Karlsruhe.
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  • Schuck-Zöller, S., Brinkmann, C., & Rödder, S. (in press). Integrating research and practice in emerging climate services – lessons from other transdisciplinary fields. In S. Serrao-Neumann, A. Coudrain, & L. Coulter (Eds.), Developing and communicating climate change information for decision making. Dordrecht: Springer.
  • Krauß, W., & von Storch, H. (2012). Post-normal practices between regional climate services and local knowledge. Nature and Culture, 7(2), 213-230. doi:10.3167/nc.2012.070206.
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  • von Storch, H. (2014). Klimaservice: Nachhaltig "vorhersagen"? Aus Politik und Zeitgeschichte (APuZ ), 31–32, 41-46.
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  • Rödder, S. (2014). Die Rolle sichtbarer Wissenschaftler in der Wissenschaftskommunikation. In P. Weingart, & P. Schulz (Eds.), Wissen - Nachricht - Sensation: Zur Kommunikation zwischen Wissenschaft, Öffentlichkeit und Medien (Teil 1). Weilerswist: Velbrück Wissenschaft.
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  • Rödder, S., Franzen, M., & Weingart, P. (Eds.). (2012). The Sciences’ Media Connection –Public Communication and its Repercussions. Berlin: Springer.
  • Weingart, P., Engels, A., & Pansegrau, P. (2007). Von der Hypothese zur Katastrophe. Der anthropogene Klimawandel im Diskurs zwischen Wissenschaft, Politik und Massenmedien (2. Aufl.). Opladen: B. Budrich.
  • Rödder, S., & Franzen, M. (2014). Massenmedien als Kontextbedingung der Governance von Wissenschaft: Plädoyer für einen Fachkulturenvergleich. In R. Krempkow, A. Lottmann, & T. Möller (Eds.), Völlig losgelöst? Governance der Wissenschaft (pp. 127-140). Berlin: IFQ.
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  • von Storch, H., & Stehr, N. (2014). 知己知彼百战不殆 - a precondition for a successful climate communication? In Reconciling the supply of, and demand for, climate knowledge in adaptation decision-making.
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  • von Storch, H. (2016). Wieviel Sinn macht naturwissenschaftliche Klimaforschung ohne sozialwissenschaftliche Kontextualisierung?. Talk presented at 20. Januar 2016 - an der Fakultät der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften der Universität Hamburg. Hamburg.
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  • Jones, R. N., Patwardhan, A., Cohen, S., Dessai, S., Lammel, A., Lempert, R., Mirza, M., von Storch, H., & Krauß, W. (2014). Foundations for decision making. In C. Field, V. Barros, D. Dokken, K. Mach, M. Mastrandrea, T. Bilir, M. Chatterjee, K. Ebi, Y. Estrada, R. Genova, B. Girma, E. Kissel, A. Levy, S. MacCracken, P. Mastrandrea, & L. White (Eds.), Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Part A: Global and Sectoral Aspects. Contribution of Working Group II to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (pp. 195-228). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Rödder, S. (2016). Advancing integrated thinking & research through interdisciplinary team teaching – a reflection of our first scales course and conclusions for the scales approach. M-Book-Skript.
  • Hoppe, I., Langmann, B., & Rödder, S. (2016). An assessment reassessed: Interdisciplinary reflections on the IPCC process. The Hamburg IPCC Survey. Final Project Report.

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  • Krauß, W. (2012). Ausweitung der Kampfzone: die Klimablogosphäre. Forschungsjournal Soziale Bewegungen, 25(2), 83-89.
  • Krauß, W., & von Storch, H. (2012). Climate science in a postnormal context. Eos Transactions, 93(10), 108. doi:10.1029/2012EO100007.
  • Krauß, W. (2010). Rooted in Society. Nature geoscience, 3, 513-514. doi:10.1038/ngeo927.